2025. június 10., kedd

Veća podrška i šire mogućnosti

Mađarske osmake u Vojvodini čeka oko 2.000 mesta u srednjim školama – Budžet pokrajinskog sekretarijata za obrazovanje ove godine veći za 40 odsto

Naš novinski članak možete pročitati i na mađarskom jeziku.

U Vojvodini su ove godine na raspolaganju resursi izuzetnih razmera za razvoj obrazovanja i podršku zajednicama nacionalnih manjina. Budžet pokrajinskog sekretarijata za obrazovanje povećan je za oko 40 procenata u odnosu na prošlu godinu, što je omogućilo značajno proširenje budžeta za dodelu sredstava. Zahvaljujuči tome, iz budžeta od 151 milion dinara, uz učešće 45 opština, dodeljuju se sredstva za regresiranje prevoza za skoro 20 hiljada srednjoškolaca, a 38 škola je dobilo podršku za nabavku modernih sistema video-nadzora. Ova godina je donela pozitivne promene i za mađarsku zajednicu u Vojvodini: mađarskim učenicima osmih razreda je na raspolaganju više od 80 srednjoškolskih odeljenja sa nastavom na mađarskom jeziku, sa ukupno 1.996 mesta, od kojih je 1.464 u četvorogodišnjim, a 532 u trogodišnjim programima. Pored toga, na konkurs za podršku etničkim zajednicama, od kojih će naknadno biti izabrani korisnici sredstava, podneto je 277 mađarskih projekata.

Robert Otot, potpredsednik pokrajinske vlade i pokrajinski sekretar za obrazovanje, propise, upravu i nacionalne manjine - nacionalne zajednice, govorio je o aktuelnim rezultatima, o normalizaciji situacije sa štrajkovima, kao i najvažnijim informacijama u vezi sa završetkom ove školske godine i upisom u srednje škole u ​​intervjuu za naše novine.

Koja su najvažnija ulaganja i izdaci koji se mogu realizovati zahvaljujući ovim konkursnim sredstvima za obrazovanje, za multietničke zajednice, kao i za ostvarivanju prava manjina? Koliki je iznos u pitanju?

– Ove godine, budžet pokrajinskog sekretarijata za obrazovanje je skoro 40 odsto veći nego prethodne godine. Zahvaljujući tome, možemo da podržimo različite programe sa povećanim budžetima skoro kod svih naših konkursa.

A magyar nyolcadikosokat az érdeklődésüknek megfelelő szakok várják (Paracky László archív felvétele)

Mađarskim osmcima se nude smerovi koji odgovaraju njihovim interesovanjima (fotografija Lasla Parackog)

– Početkom godine, u februaru i martu, raspisali smo sve konkurse uvrštene u naš budžet. Rezultate smo počeli da objavljujemo krajem proleća i početkom leta, a u proteklom periodu je bilo nekoliko svečanih potpisivanja ugovora. Najveći budžet je imao naš konkurs za regresiranje prevoza učenika, za koji smo izdvojili 151 milion dinara. Svih 45 vojvođanskih opština se uspešno prijavilo, tako da ćemo da regresiramo troškove za prevoz približno 20 hiljada srednjoškolaca koji se školuju van svog naselja. Smatramo važnim da pokrajinska vlada i sekretarijat od roditelja i opština preuzmu na sebe jedan udeo u finansiranju troškova prevoza. Takođe smo objavili konkurs za unapređenje višejezičnosti. Ovim smo dodelili sredstva za izradu višejezičnih oznaka i obrazaca, kao i za prevođenje elektronskih administrativnih portala na jezike manjina, u iznosu od 10 miliona dinara. Podršku na ovom konkursu dobilo je 27 opština. Takođe smatramo izuzetno važnim povećanje bezbednosti obrazovnih ustanova. Prošle godine, a i ove godine, objavili smo konkurs za nabavku sistema video-nadzora. Ukupno 38 obrazovnih ustanova – 19 osnovnih i 19 srednjih škola – dobilo je podršku za postavljanje sistema video-nadzora. Na proleće smo objavili skoro sve konkurse za 2025. godinu. U nekim slučajevima, odabir prijava je već u toku, a rezultati će uskoro biti objavljeni. Takav je na primer i konkurs usmeren na razvoj multikulturalizma, za koji je dostupno 19 miliona dinara. Primljeno je 430 prijava na konkurs, a na osnovu preliminarnog odabira, podršku će dobiti 234 projekta. Pored toga, u toku je i podrška projektima etničkih zajednica, sa budžetom od 45 miliona dinara. Na ovaj konkurs primljeno je 554 prijava, od kojih se 277 odnosi na mađarsku zajednicu. Ove godine smo ponudili i jednu novu konkursnu mogućnost za izradu tehničke projektne dokumentacije, sa budžetom u iznosu od 30 miliona dinara. Uskoro ćemo objaviti rezultate i u ovoj oblasti, kao i u slučajevima konkursa za školsku opremu, obrazovne programe i projekte. Naš najveći komkurs je usmeren na renoviranje obrazovnih ustanova. Dok smo 2024. godine ovakve projekte mogli da podržimo u vrednosti od 186 miliona dinara, ove godine smo udvostručili taj iznos, stavljajući na raspolaganje 375 miliona dinara za unapređivanje, modernizaciju i bezbednost školskih zgrada.

Kako se promenio školski kalendar i koliko duže će trajati nastava u onim odeljenjima gde učenici nisu mogli da obrade nastavno gradivo usled štrajka? Da li su se promenili datumi završnih ispita i upisa?

– Pokrajinski sekretarijat za obrazovanje izmenio je pravilnik o školskom kalendaru 15. maja. Izmena se odnosi samo na one ustanove gde je štrajk sprečio da se u potpunosti realizuje obrazovno-vaspitni rad i gde nije bilo dovoljno vremena za nadoknadu nastavnog plana i programa, kao ni za ocenjivanje učenika. U školama gde nije bilo štrajka, datumi određeni prema kalendaru na početku godine ostali su nepromenjeni. Međutim, tamo gde su časovi propušteni zbog štrajka morali da se nadoknađuju, školama je dato nešto više vremena za završetak školske godine. Za učenike završnih godina i nižih razreda važe drugačija pravila i u osnovnim i u srednjim školama. U slučaju učenika osnovnih škola, učenici osmog razreda mogu da pohađaju školu najkasnije do 6. juna, dok nastava za razrede od prvog do sedmog može da traje najkasnije do 20. juna. U srednjim školama gde je potrebna nadoknada zbog štrajka, školska godina za učenike četvrtog razreda gimnazije i učenike trećeg razreda srednjih stručnih škola – odnosno za maturante – trajaće najkasnije do 27. juna, dok je za učenike srednjih škola od prvog do trećeg razreda konačni rok za završetak školske godine 21. jul. Važno je naglasiti da ovi datumi predstavljaju maksimalno produženje školske godine – škole mogu same da odluče o konkretnom završetku školske godine u okviru svojih nadležnosti, u zavisnosti od toga koliko je nadoknade bilo potrebno. Cilj je da svi učenici budu u mogućnosti da polažu završne ispite i prijemne ispite. Datum završnih ispita, odnosno maturskog ispita, pomeren je za jednu nedelju u odnosu na prvobitni datum. Ispiti za učenike osmog razreda održaće se 23., 24. i 25. juna, od ponedeljka do srede. Učenici će prvog dana polagati test iz maternjeg jezika, drugog dana iz matematike, a trećeg dana iz izabranog predmeta. Očekuje se da će preliminarni rezultati ispita biti objavljeni 27. juna. Od tog dana, žalbe se mogu podnositi, elektronski ili lično u školama. Konačni rezultati biće objavljeni u ponedeljak, 30. juna. Učenici mogu da predaju svoje liste želja za upis u srednje škole 1. i 2. jula. U subotu, 5. jula, biće objavljeno ko je primljen u koju školu i na koji smer, kao i gde ima još slobodnih mesta. Učenici koji žele da učestvuju u drugom krugu upisa mogu da podnesu svoje prijave istog dana, 5. jula. Rezultati drugog kruga prijema biće objavljeni u nedelju, 6. jula, a upis će se obaviti u srednjim školama u ponedeljak, 7. jula, kao i u utorak, 8. jula.

Trenutno nema ustanova u blokadi, kakva je situacija u školama u Vojvodini u vezi sa štrajkom?

– Sekretarijat za obrazovanje je tokom cele godine pažljivo pratio razvoj štrajkova, pre svega radi zaštite prava učenika. Bilo nam je važno da se ne krši pravo na obrazovanje, pa smo se u svim slučajevima trudili da organizujemo rad na način da obrazovanje može što neometanije da se odvija. Konstantno smo pratili rad ustanova i, gde je bilo potrebno, pružali pomoć direktorima škola i ustanovama. Situacija se sada normalizovala u svim osnovnim i srednjim školama, a nastava se odvija u svim obrazovnim ustanovama bez izuzetka. To znači da osnovne i srednje škole mogu normalno da zaključe školsku godinu pridržavajući se planiranih datuma i rokova. Trenutno 97 odsto ustanova drži časove od 45 minuta, a samo nešto više od 2 odsto se i dalje održavaju časovi od 30 minuta. Dakle, može se reći da se rad u obrazovnim ustanovama odvija u zakonskim okvirima, što me lično veoma raduje.

Šta možemo znati o upisu u prve razrede srednjih škola na teritoriji ​​Vojvodine? A kakva je situacija sa smerovima na mađarskom nastavnom jeziku?

– U školskoj 2025/2026. godini u srednjim školama Vojvodine na raspolaganju je ukupno 18.872 mesta. Ako pogledamo broj učenika osmih razreda koji završavaju školu u školskoj 2024/2025. godini, koji iznosi 16.420, možemo videti da ima skoro 15 procenata više mesta nego što ima učenika koji sad završavaju osnovnu školu. Verujem da je to dovoljno da učenici izaberu srednjoškolski smer koji odgovara njihovim interesovanjima. Iz perspektive mađarske zajednice, može se reći da ove godine učenike širom Vojvodine očekuje više od 80 srednjoškolskih odeljenja sa nastavom na mađarskom jeziku. Ako pogledamo sva mesta u srednjim školama, skoro 19.000 mesta je raspoređeno na sledeći način: – 72 srednjih stručnih škola sa ukupno 13.276 mesta, – 20 gimnazija sa 3.480 mesta, – 10 umetničkih škola sa 432 mesta, – 17 škola mešovitog tipa sa 1.684 mesta, – 10 specijalnih škola sa 378 mesta čeka buduće srednjoškolce prvih razreda. Ukupno 1.996 mesta je dostupno za učenike koji žele da se školuju na mađarskom jeziku širom Vojvodine. Od toga, 532 mesta je u ponudi na trogodišnjim, a 1.464 mesta na četvorogodišnjim smerovima na mađarskom nastavnom jeziku, saznali smo od pokrajinskog sekretara za obrazovanje, Roberta Otota.

Magyar ember Magyar Szót érdemel

Nyitókép: Pokrajinski sekretar za obrazovanje Robert Otot, zamenik predsednika opštine Kula Karolj Valka, kao i zamenica pokrajinskog sekretara Slađana Bursać (fotografija Lasla Parackog)