2024. május 3., péntek

Uplata letovanja nije uvek garancija

U poslednje vreme više puta su se novinari bavili temom da je turistička agencija Sun/ Sea iz Subotice pokupila novac od turista i vlasnik je nestao. Šta mogu učiniti u takvom slučaju oštećeni - pitali smo u Ministarstvu za turizam, telekomunikaciju i trgovinu. Nadležni su nam odgovorili e-mailom.

Ukratko su nam sročili kako je slučaj turističke agencije iz Subotice stigao do njih.

-Na osnovu telefonske prijave jednog putnika 27. juna 2018. je došlo do vanredne kontrole. Međutim, pošto agencija više nije radila, inspekcija nije imala mogućnosti da pregleda ugovore, e-mailove, prijave putnika, zato nemaju tačne podatke koliko njih je uplatilo putovanje u Sun/Sea agenciji.

Sun/Sea agencija je posrednik, tako da je imala pravo da prodaje samo ponude organizatora, tako da oštećeni mogu da se obrate organizatoru, oni su odgovorni. Pored toga, mogu potražiti i inspekciju za turizam. Posrednik je imao obavezu da prijavi organizatoru prodata putovanja, koji je trebao da prosledi potvrdu o rezervaciji. U sučaju da je turistička agencija prodavala putovanja koja je sama organizovala, na šta nije imala pravo, i još je odgovorna osoba napustila zemlju, putnici svoja prava mogu ostvariti preko suda - glasi u pismu.

U Novom Sadu se šest putnika prijavilo kod ove agencije, oni su dobili tačna uputstva kako da ostvare svoja prava. Tri putnika su se obratila organizatoru i dobila vaučere, što im je omogućilo putovanje, a druga tri su se obratila inspekciji koja se obratila organizatoru putovanja. U svih šest slučajeva je problem rešen u korist putnika. Od tri putnika koja su se obratili inspekciji, dva su otputovala, a treći je dobio povrat novca. Prema novinskim vestima agencija Sun/Sea je imala najveća poreska dugovanja u Srbiji. Prošle godine, 31. decembra su imali više od deset miliona dinara duga. Bili smo znatiželjni, kako je pored svega ovoga agencija mogla da radi, u čijoj je nadležnosti kontrolisanje turističkih agencija.

-Inspekcija za turizam ne kontroliše administraciju turističkih agencija, tako da nema zakonske osnove da zatvori agenciju u slučaju da ima blokiran račun. Obavezu plaćanja poreza kontroliše poreska uprava preko nadležne inspekcije - saznali smo u pismu ministarstva.

Za vreme turističke sezone smo pročitali u novinama da je agencija SAB Travel u stečaju, Fly Fly Travel je zatvoren. Šta može učiniti turista ako se desi ovakva situacija? - interesovali smo se u ministarstvu.

- Turistička inspekcija je ustanovila insolventnost kod agencija Fly Fly Travel, SAB Travel i Jazz Travel iz Čačka. Inspekcija je predala svu dokumentaciju osiguranju koje je prihvatilo odgovornost za putnike. Dokumentaciju Fly Fly Travela smo prosledili Milenijum osiguranju, SAB Travel i Jazz Travel DDOR osiguranju. Za sada je od SAB Travela oduzeta licenca za rad - stoji u odgovoru ministarstva.