Naš novinski članak možete pročitati i na mađarskom jeziku.
Učestvujte na 13. „Tisavirag” festivalu u Senti i otkrijte prirodna, kulturna i gastronomska blaga regiona u jednom posebnom trodnevnom programu! – telefon mi je skrenuo pažnju na ovu priliku pre neki dan. Platforma „HelloVajdaság!/HelloVojvodina!” je sada dostupna putem društvenih mreža, a pomoću istoimene aplikacije mogu da isplaniram putovanje za svoju porodicu, bilo privatno ili uz pomoć agencije. Ako izaberem grupno putovanje, onda je program već ponuđen: prvi dan počinje obilaskom Kanjiže, nakon čega sledi izlet brodom do salaša „Adorjan”. Na senćanski festival stižemo popodne, a uveče, nakon smeštanja u sobe, možemo probati legendarnu senćansku riblju čorbu u gostionici „Papuli”.
Narednog dana, program vas poziva na slatke avanture u muzeju čokolade, kao i na šetnju kroz istoriju. Sve to kruniše najlepša cvetna bašta u zemlji u Trešnjevcu... – Čitam svojoj deci, čija pažnja je stala kod čokolade, pa samo moj partner obraća pažnju na program trećeg dana. Vino, istorija i proslava proštenja u Čantaviru, Bačkoj Topoli i Staroj Moravici, skraćujem svoju priču.
– A gde treba rezervisati mesto? – pita moj partner, dok deca i dalje razmišljaju koliko će vrsta čokolade moći da probaju i da li će biti koncerta u okviru festivala.
– Na program se možemo prijaviti preko aplikacije „Helló, Vajdaság / Hello Vojvodina!” – odgovaram.

Zaposleni u Fondaciji „Prosperitati” smatraju važnim da na osnovu iskustva ponude mogućnosti turistima koji nas posete (fotografija: Fondacija „Prosperitati”)
Platforma o kojoj smo prvi put čuli pre nekoliko godina sada je unapređena izuzetno preglednom i atraktivnom aplikacijom. U to vreme, mnogima je možda bilo nejasno šta je tačno mislio tim Fondacije „Prosperitati” kada je oko 2020. godine objavio da planira da izgradi brend koji bi objedinio mogućnosti mađarskih restorana u Vojvodini i pomogao im pri valorizaciji. Pokretanjem veb stranice, ambicija i ciljevi su postali kristalno jasni: platforma je okupila više od stotinu mađarskih preduzeća koja posluju u oblasti turizma u Vojvodini, a koja su dobila podršku kroz konkurse fondacije od 2019. godine. Sadržaj se kontinuirano ažurira od tada: efikasnost portala unapređuje tim Fondacije „Prosperitati”. Nacionalni savet mađarske nacionalne manjine je nedavno podržao ovaj poduhvat jednom aplikacijom, a pored upravljanja aplikacijom, nacionalni savet je obogatio ove mogućnosti i dodatnim kulturnim i obrazovnim sadržajem.
Arpad Fremond, predsednik nacionalnog saveta, rekao je za naše novine da je privlačenje školskih grupa na ekskurzije u okviru programa „Határtalanul” (Bez granica) od izuzetnog značaja.
– Suština programa je da određena škola iz Mađarske organizuje programe i ekskurzije za svoje učenike u najmanje dva regiona preko granice kako bi se upoznali sa kulturom područja naseljenih Mađarima i doživeli njihovu atmosferu. Iz analiza smo videli da se, nažalost, manje putovanja organizuje u region Vojvodine nego u druga područja. Stoga bismo želeli da ponudimo školama u Mađarskoj mogućnosti putem aplikacije i veb stranice, koje bi mogle da izaberu kao višednevne programe. Platforma „HelloVojvodina!” nudi smeštaje, programe, mogućnosti ishrane, restorane, razne manifestacije u navedenom periodu, ili pomaže grupama da odluče kada će otputovati u Vojvodinu. Dakle, s jedne strane, aplikacija olakšava dolazak do nas i boravak ovde, a s druge strane, pomaže pri upoznavanju ove zajednice. Naš cilj je da aplikacija pruži putnicima opise i informacije dok prolaze pored naših raznih statua i značajnih lokacija. Pored toga, obaveštava korisnike o aktuelnim programima, ali im pruža i mogućnost da pretražuju pozorišne predstave ili druge kulturne događaje u datom gradu, izložio je ciljeve Arpad Fremond. On je naglasio da se aplikacija stalno unapređuje. Nacionalni savet tesno sarađuje sa državnim sekretarijatom za nacionalnu politiku Mađarske, koji takođe podržava razvoj ove aplikacije, ali i obaveštava mađarske obrazovne institucije o postojanju ovog brenda, dodao je predsednik.

Arpad Fremond je istakao važnost programa „Határtalanul“ /Bez granica/ (fotografija Edvarda Molnara)
Proteklih godina, nacionalni savet je dao podršku i inicijativi Fondacije „Prosperitati”, koju je pokrenuo pre pandemije koronavirusa: Tada je fondacija prvo objavila konkurs za obuku mađarskih turističkih vodiča, koji je nacionalni savet dopunio još jednim konkursom nakon što se epidemija povukla. Sada u Vojvodini imamo 20 turističkih vodiča koji govore mađarski, istakla nam je Zita Nađ, upraviteljka fondacije. Na našu molbu, prisetila se i početaka...

Zita Nađ je takođe istakla ulogu brenda u izgradnji zajednice (fotografija Edvarda Molnara)
– Među korisnicima konkursnih sredstava Fondacije „Prosperitati” bili su hoteli sa četiri zvezdice, apartmani i privatni smeštajni objekti, ali je i nekoliko restorana uspelo da poveća svoje kapacitete: pojavila se potreba da se to pokaže široj javnosti. Ovako je nastala ideja brenda „HelloVajdaság!/HelloVojvodina!”. Pre svega, želeli smo da turistima koji dolaze u Vojvodinu, ili su zainteresovani da posete Vojvodinu, prikažemo pružaoce turističkih usluga, koji su u sistemu fondacije uspešno konkurisali. Sve je ovo polako obuhvatilo naše javne institucije, naše arhitektonsko nasleđe, kao i naša prirodna bogatstva. Smatramo da ovo možemo pretvoriti u jedan jedinstven program za turiste koji ovde dolaze, ističe upraviteljka važnost sagledavanja celokupne slike.
Na pitanje o praktičnoj realizaciji putovanja, upraviteljka je naglasila da Fondacija „Prosperitati” i dalje ne ostvaruje profit zbog svoje namene, nego sarađuje u razvoju programa. Oni koji su se informisali preko platforme mogu i samostalno da obiđu izrađene aranžmane. Međutim, mogu odabrati i opciju da se prijave preko kontakt podataka platforme „HelloVajdaság!/HelloVojvodina!”: u ovom slučaju, saradnici fondacije će zaprimiti prijave onih koji žele da putuju, ali će putovanja u potpunosti organizovati turističke agencije koje pokrivaju dati region. Pitam iz znatiželje da li su Zita i njene kolege već doživele iskustva koja nudi platforma „HelloVajdaság!/HelloVojvodina!”?
– Moja porodica i ja takođe volimo da putujemo. Mislim da je važno govoriti o mogućnostima u Vojvodini iz iskustva iz prve ruke. Dakle, bilo sa timom ili sa našim porodicama, trudimo se da posetimo što više mesta, pogledamo te mogućnosti i isprobamo usluge. Lično, uvek mi je srcu blizak doživljaj kada je izlet vezan za vodeni turizam ili prirodu: kada planinarimo na Fruškoj gori, ili kada vozimo bicikl oko jezera Bačke Topole ili Palićkog jezera. Takođe sam jako volela kada smo veslali zmajevim čamcem od Kanjiže do Sente. To su iskustva koja rado preporučujemo turistima koji dolaze ovde, jer su i za nas nezaboravna, pomenula je upraviteljka nekoliko iskustava koja su joj bliska srcu na moje pitanje.
Zita je takođe istakla da brend „HelloVajdaság!/HelloVojvodina!” takođe ima ulogu u izgradnji zajednice.
– Redovno organizujemo panel-diskusije za pružaoce usluga i smeštaja, kao i za restorane koji aktivno posluju u turističkom sektoru. Ove diskusije koristimo da procenimo njihove potrebe, jer su oni ti koji najbolje vide nedostatke ili prednosti date aktivnosti. A mi se trudimo da predložimo rešenja za sve probleme sa kojima se oni mogu susresti. Na primer, na proleće smo se sastali sa pružaocima smeštaja, ugostiteljima i vinarijama u Senti. Takođe su potvrdili da im je možda marketing najpotrebniji, istakla je upraviteljka, zbog čega ove godine stavljaju veliki akcenat na promociju brenda.

Aplikacija pruža turistima opise i informacije kada prolaze pored raznih statua i poznatih lokacija u Vojvodini, a takođe obaveštava korisnika o aktuelnim programima (fotografija: Fondacija „Prosperitati”)
Ostvarivanje cilja počelo je u prestonici Mađarske na događaju pod nazivom FEB1: Kongresni centar u Budimpešti bio je domaćin 32. Gala otvaranja sezone turizma, gde su se okupili ključni akteri iz različitih sektora turizma kako bi zajedno proslavili početak nove sezone.
– Trudili smo se da što većem broju predstavnika turističkih agencija u Mađarskoj, kao i onih koji tamo dolaze kažemo ko smo, zašto smo ovde i šta želimo da pokažemo. Nakon toga, u martu smo učestvovali na turističkom sajmu u Budimpešti, na poziv privredne komore, a bili smo zastupljeni i na turističkom sajmu u Beogradu. Na osnovu ovih iskustava, doneta je odluka da se predstavnici turističkih agencija Mađarske pozovu u Vojvodinu na prezentaciju: tokom putovanja mogu sami da dožive šta nudi brend „HelloVojvodina!”. Trenutno ugošćujemo predstavnike dve turističke agencije koji će učestvovati u četvorodnevnoj turi sa našim turističkim vodičima. Ali smo ranije u maju organizovali i jedno trodnevno putovanje: trudimo se da pokrijemo što više programskih tačaka i da što šire prikažemo šta se nalazi na platformi. Naša ne toliko tajna namera je da se pročuje dobar glas o nama, i time privučemo što više turista, rekla je Zita o njihovom tekućem programu. Istakla je da imaju slične planove i sa turističkim agencijama u Srbiji, na koje će ciljati sa svojim prezentacijama od septembra.
Tinde Flajs, šefica filijale iz Makoa turističke agencije „Proko-Travel” sa sedištem u Segedinu, takođe je učestvovala u pomenutoj trodnevnoj turi.
– U Senti smo jeli veoma ukusnu riblju čorbu, a impresionirale su me fabrika čokolade i zgrada gradske kuće. Takođe smo se odlično proveli u nedavno otvorenom pametnom hotelu u Bečeju, ali smo videli i TSC arenu u Bačkoj Topoli, kao i Rvačku akademiju u Kanjiži, a pili smo veoma ukusna vina i u vinariji „Brindza”, kao i u vinariji „Zvonko Bogdan”. Takođe smo obišli Suboticu i područje oko Palićkog jezera. To mi je dalo bezbroj ideja o tome šta mogu da ponudim turistima koji odmaraju u Mađarskoj, ali i onima koji su zainteresovani iz matice. Kad sam stigla kući, brzo sam ispričala prijateljima gde sam bila i šta sam videla. Odmah su formirali grupe od 10–15 ljudi i rekli nam da žele da prenoćimo dve noći u Subotici, pa da odemo do jezera Bačke Topole. Prijavili su se lovci, biciklisti, sportisti, planinari... Lično, Vojvodina mi se jako dopada. Pre svega, mentalitet ljudi koji tamo žive me očarava, ali je i gastronomija neuporediva: često kažem da nigde ne možete jesti tako ukusno kao tamo. Naš rad nas takođe povezuje sa ovim regionom, jer imamo veoma dobre odnose sa turističkim vodičima koji govore mađarski jezik, kojima sa poverenjem poveravamo vođenje tura po Vojvodini. Postoji sve veća potražnja za kratkim izletima preko granice.
Mnogi ljudi ne žele da putuju dugo, radije bi otišli na jednodnevnu ili dvodnevnu ekskurziju i upoznali se sa predelima naseljenim Mađarima. U kancelariji u Maku, posebno se trudimo da obezbedimo dodatne izlete za turiste koji dođu ovde u posetu: kratka putovanja u Rumuniju ili Srbiju, gde mogu da se upoznaju sa lokalnim znamenitostima. U Vojvodini postoje neverovatne i neiskorišćene mogućnosti, bilo da su u pitanju grupe penzionera, ljubitelja prirode ili tim bilderi, oduševljeno je navela ova šefica turističke agencije iz Mađarske. Nakon toga je dodala: Gostoprimstvo u Vojvodini je nenadmašno, a ljubaznost ljudi je očarala svakoga ko je bio doveden u Vojvodinu.
Raspon turističkih mogućnosti u Vojvodini se nastavlja širiti: zaposleni Fondacije „Prosperitati” i Nacionalnog saveta mađarske nacionalne manjine na adresi info@hellovajdasag.com očekuju prijave od svih onih koji imaju ideju za proširenje kapaciteta smeštaja i restorana, ili koji bi želeli da obogate platformu „HelloVajdaság!/HelloVojvodina!” svojim programima. |

Nyitókép: Nezaboravna vožnja zmajevim čamcem od Kanjiže do Sente (fotografija: Fondacija „Prosperitati”)