2024. május 20., hétfő
IZBORI 2023

Emeše Lalić Urban: I ubuduće ćemo se zalagati za proporcionalnu realizaciji projekata za razvoj puteva u Vojvodini

KANDIDATI ZA NARODNE POSLANIKE SAVEZA VOJVOĐANSKIH MAĐARA

Savez vojvođanskih Mađara učestvovaće samostalno i sa kompletnom listom kandidata na vanrednim republičkim parlamentarnim izborima zakazanim za 17. decembar. Među 250 kandidata, ima onih koji su već bili u stranačkim bojama na funkciji u republičkoj zakonodavnoj ili izvršnoj vlasti, ali možemo sresti i neka nova imena. U našem serijalu predstavljamo Vam prvih deset kandidata republičke izborne liste SVM-a, koji izlazi na izbore pod rednim brojem 6, sa nazivom „Savez vojvođanskih Mađara – Za našeg predsednika, za našu zajednicu, za budućnost!”, i pitaćemo ih o njihovim planovima ili, u zavisnosti od slučaja, dosadašnjim dostignućima.

Emeše Lalić Urban, diplomirani građevinski inženjer, sedmi je kandidat na izbornoj listi SVM-a. Od decembra 2020. godine, na predlog SVM-a, državni je sekretar u ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, gde, pored tekućih poslova, zastupa i važna građevinska i infrastrukturna pitanja, koji su od interesa i za mađarsku zajednicu u Vojvodini.

Možemo li očekivati da će putnički saobraćaj zaista krenuti na pruzi Segedin-Subotica 28. novembra? Šta se zna o rasporedu polazaka?

– Putnički saobraćaj će krenuti 28. novembra. Teretni saobraćaj je počeo 1. avgusta prošle godine. Zalažemo se da polazci budu na svaka tri sata. Ovaj projekat je bio jedan od velikih snova predsednika Ištvana Pastora. Kada putnički saobraćaj bude pokrenut, možemo ga se setiti i oživeti sistem ciljeva koji je on formulisao sa ciljem da pomogne napretku vojvođanskih Mađara.

Kako teče rekonstrukcija železničke pruge Beograd–Budimpešta?

– Na deonici brze pruge Beograd–Budimpešta dugoj 108 kilometara, radovi se odvijaju na više frontova, a izvođač se drži rokova. Izgradnja će otežati svakodnevni život stanovnika pogođenih područja, molimo za strpljenje. Najzad će moći da krene međunarodni putnički saobraćaj, a moći će se saobraćati brzinom od 200 kilometara na sat. Radovi će biti završeni do kraja 2024. godine, nakon probnog puštanja u rad i pregleda, saobraćaj bi mogao da počne početkom 2025. godine. Na deonici Novi Sad–Subotica, „InterCity” vozovi će se zaustavljati u većim naseljima, dok će se ostali vozovi zaustavljati na svim stanicama. U Malom Iđošu se polako završavaju radovi na vijaduktu, a u Subotici se nadamo da će izgradnja podvožnjaka u ulici Maksima Gorkog biti završena pre roka.

Od 20. novembra do 31. januara 2024. granični prelaz Horgoš-Reske 2 otvoren je 24 sata. Ima li šanse da tako bude i posle probnog rada?

– Na inicijativu SVM-a, kao i na zahtev vršioca dužnosti predsednika dr Balinta Pastora, zahvaljujući pregovorima sa premijerom Viktorom Orbanom i ministrima Janošem Lazarom i Bratislavom Gašićem, pomenuti granični prelaz biće otvoren ceo dan do 31. januara. U ovom probnom roku vršiće se prebrojavanje putnika, izuzetno je važno da što više ljudi koristi ovaj želežnički granični prelaz, jer brojčanost ljudi može da opravda 24-časovno radno vreme. Stav SVM-a je da ovaj prelaz treba da ostane otvoren na ovaj način i nakon probnog rada.

Koji su još planovi i projekti aktuelni u vezi sa lakšim i bržim prelaskom srpsko-mađarske granice?

– Jedan od osnovnih ciljeva SVM-a je da granica između Srbije i Mađarske bude propusnija. U cilju poboljšanja prelazka i ubrzanja administracije, započet je projekat proširenja prelaza Bački Breg–Hercegsanto, završena je projektna dokumentacija, a građevinski radovi će početi u narednom periodu. Teretni saobraćaj bi tamo mogao da saobraća i bez ograničenja. Na ovaj granični prelaz priključiće se i brzi put „Osmeh Vojvodine”, a iz Mađarske nam je obećano da će se brzi put priključiti i na prelaz sa druge strane granice. Broj traka se mora povećati. Postignut je dogovor između Srbije i Mađarske o proširenju i izgradnji 3 važna, velika granična prelaza: graničnog prelaza Horgoš-Reske, Bački Breg–Hercegsanto i Kelebija–Tompa. Vladini zvaničnici dve zemlje su se o ovom potonjem novom graničnom prelazu dogovorili ove godine.

Koje investicije su aktuelne ili su bile aktuelne u komunalnoj infrastrukturi sela i malih sredina, i kakvi su planovi za budućnost?

– Sanirali bismo zagađeni deo reke Krivaje. Treba pomenuti izgradnju postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda u Čoki, ali bismo takođe voleli da se izgrade i u Kuli i u Kovačici. U Subotici, Paliću, Čantaviru, Bajmoku, Bačkoj Topoli, Malom Iđošu, Bečeju, Senti, Kuli se zalažemo se za izgradnju i proširenje kanalizacione mreže. U Kikindi i Zrenjaninu je u toku projekat poboljšanja kvaliteta vode za piće, a želimo da izgradimo i postrojenja za prečišćavanje pijaće vode u Senti, Adi, Novom Kneževcu, Čoki i Bečeju.

Pominjući male zajednice, proširen je put Ludaš–Male Pijace, a renovirani su putevi Ostojićevo–Jazovo, kao i Sikić–Feketić. Na osnovu čega se biraju projekti inicirani od svake od ovih malih zajednica, i koji su budući planovi?

– Svakodnevno dobijamo informacije od građana koji bi im projekti olakšali život. Prisustvo SVM-a u svakom naselju naseljenom Mađarima omogućava mapiranje i sumiranje potreba i mogućnost zastupanja. Važno je da se razvojne investicije u Vojvodini realizuju proporcionalno, kako bi se infrastruktura u područjima naseljenim Mađarima razvila. Savremena infrastruktura čini ova područja atraktivnim za investitore, što otvara nova radna mesta i doprinosi podizanju životnog standarda.

Nyitókép: Emeše Lalić Urban (Foto: Edvard Molnar)