2024. április 26., péntek

Uvažava se mišljenje profesora

Na raspravi je planiranje programa predavanja srpskog jezika kao nematrnjeg

Prvi put je na testiranju reforma programa predavanja srpskog jezika kao nematernjeg. Do 10. novembra stručnjaci-predavači mogu da proučavaju program, mogu dati svoje primedbe Mađarskom Nacionalnom Savetu, koji će ove primedbe proslediti nadležnima. O ovoj temi nam je govorila Aniko Jeras, predsednik Izvršnog Odbora MNS-a.

Kada i kako je počelo planiranje reforme ovakvog programa? 

- Program reforme predavanja srpskog jezika kao nematernjeg je počeo 2014. godine, kad se oformila radna grupa na predlog Ministarstva obrazovanja i Evropskog Komiteta i Organizacija za saradnju, koji su izradili nedostajuća pravila srpskog, kao nematernjeg jezika. Članovi radne grupe su obišli teren u homogenim jezičkim područjima, u prvom redu sa mađarskim i albanskim manjinama. Ovo je bilo od izuzetnog značaja, jer deca u homogenim sredinama maltene samo u školi na časovima srpskog imaju prilike da govore jezik. Bilo je bitno da članovi radne grupe vide situaciju na licu mesta, i šta nedostaje u standardima. Posetili su škole u Subotici, Horgošu, Kanjiži, prisustvovali časovima, razgovarali sa đacima, roditeljima i profesorima, testirali đake i shvatili zašto je do sada bilo neuspešno predavanje ovog predmeta. Tako su na osnovu prikupljenih podataka na terenu izradili strategiju i pre nego što ju je usvojio Nacionalni Odbor za obrazovanje, data je tema na raspravu, u koju se uključio i MNS, u usmenoj i u pismenoj formi dajući predloge, primedbe. Važno nam je bilo da krajnja verzija sadrži sve što smo tražili. U velikoj meri se možemo zahvaliti MNS-u i Anamariji Viček, državnom sekretaru za obrazovanje na dobro vođenoj politici, što su uspeli ugraditi sva naša zapažanja u prihvaćene standarde.

Jerasz Anikó

Aniko Jeras

Šta je novina u prihvaćenim standardima?

- Novina je da će se ubuduće sa svakim detetom u homogenim i heterogenim sredinama raditi pojedinačno. Do sada su se ova deca tako tretirala kao da su trebala da imaju isti nivo predznanja, međutim po novom će deca koja žive u homogenim sredinama moći da usvajaju znanje jezika po metodi učenja stranog jezika. Dok će u heterogenim sredinama deca učiti jezik kao jezik okoline. Važno je istaći da su pravila postavljena na osnovama Zajedničke Evropske Jezičke Reference.

Kada će se predstaviti plan programa?

- 25. oktobra u Subotici je došlo do predstavljanja programa za osnovne i srednje škole. I ja sam bila prisutna na toj prezentaciji i uverila sam se da su se strogo pridržavali svakog detalja. Veoma je bilo veliko interesovanje za predstavljanje programa, pristigli su profesori iz raznih krajeva, koji predaju u školama srpski jezik kao nematernji. Odavno smo čekali na ovaj pomak, zaduženi su prikazali dokumenta, koja prate postavljene zadatke, da posebno tretiraju homogena i heterogena okruženja.

Na čemu je fokus u programu?

- Plan A se odnosi na homogeno okruženje, dok plan B na heterogeno. Na ovom susretu je prikazan novi način predavanje srpskog jezika kao nematernjeg. Novi program se koncentriše na četiri grupe, razumevanje pisanog teksta, na razumevanje žive reči, govor i pisanje. Jer je važno da je u prvom planu funkcionalno korišćenje jezika. Glavni akcenat je na razvoju govorne moći.

Šta je sledeći korak?

- Iz kancelarije MNS-a smo u četvrtak poslali svakoj instituciji, u kojoj se govori i mađarski jezik, ova dokumenta, sa izrađenim planom. Zamolili smo direktore da proslede program svakom profesoru koji predaje srpski, da bi nam dali svoje mišljenje, kako bi ga po potrebi modifikovali. Do 10. novembra direktori škola treba da pošalju svoja zapažanja vezano za program, da bi što više unapredili dugoočekivanu mogućnost.

U nastavku će se za profesore koji će predavati srpski jezik organizovati dalju obuku, da se upoznaju sa novim programom, načinom predavanja.

Kada će se prihvatiti krajnja varijanta programa?

- Ministarstvo obrazovanja će prihvatiti krajnju verziju, a kad se objavi u službenom listu, počeće sa pisanjem udžbenika. Nadamo se da će 2018/19 školska godina početi po novom programu. Prvo će se uvesti novi program u prve i pete razrede osnovnih škola, kao i u prve razrede srednjih. Postepeno će zatim svaka godina preći na ovaj novi program.

Kakva su očekivanja vezano za novi program?

- Očekujemo puno. Po našem ubeđenju, na dobrom je putu reforma ovog predmeta, dobro je što se na dva nivoa rukuje sa obukom. Program ima mogućnost prilagođavanja prema svakom đaku, što će omogućiti učenicima koji imaju bolju osnovu znanja da brže napreduju i da se lakše odlučuju za dalje školovanje, da se bolje snalaze u našem višejezičkom okruženju.