2024. március 29., péntek

Kad već ne treba daljinsko grejanje...

Ako neko želi da se isključi sa sistema daljinskog grejanja, mora da podnese zahtev do 15-og avgusta

Iako je tek sredina leta, svi razmišljaju o grejnoj sezoni, te na vreme nabavljaju ogrev, čiste dimnjake, proveravaju peći i grejna tela, a neki će se prebaciti na drugačiji sistem grejanja čije pripreme moraju obaviti tokom leta kako bi do zime mogli da ugreju svoje domove.

Oni koji se greju na drvo i ugalj imaju mnogo lakši posao, ako želite da pređete na drugi vid grejanja i da se isključite sa mreže gasa ili daljinskog grejanja onda je to malo komplikovanije. Nedavno je na nivou Poslovnog Udruženja toplana Srbije prihvaćen PRAVILNIK O USLOVIMA ZA OBUSTAVU TOPLOTNE ENERGIJE PO ZAHTEVU KUPACA, koji navodi uslove pod kojima kupac može da se isključi sa sistema daljinskog grejanja. Između ostalog, u ovom Pravilniku propisan je uslov da postoji potreba za isključenjem i saglasnost ostalih stanara, moraju se izmiriti svi računi i dugovi daljinskog grejanja, a troškove snosi potrošač. 

Atila Abraham, glavni inženjer distribucije Toplane u Subotici, za naš list je rekao da o primeni gore navedenog Pravilnika odlučuje svaki grad i opština za sebe. Pravilnik donet od strane Poslovnog Udruženja toplana Srbije nije obavezujući, tako da će u Subotici Toplana isključivati korisnike po gradskoj odluci iz 2015.godine.

-Do sada nismo dobili konačnu formu Pravilnika, videli smo nacrt i dali svoje mišljenje o istom. Mogu vam reći da nacrt u velikoj meri odgovara praksi koju primenjujemo u Subotici, a koja je na snazi od 2015.godine. Na nekim mestima ovaj nacrt je čak bio strožiji, gde smo reagovali jer smatramo da je isti neizvodljiv. Nezvanično, saznali smo da se konačna verzija menja, ali ne znamo šta tačno ona sadrži- rekao je Atila Abraham.

Saznali smo da oni koji žele da se isključe sa sistema daljinskog grejanja u Subotici, kao prvi korak moraju da u pismenoj formi obaveste Toplanu do 15-og avgusta tekuće godine, a ceo proces bi trebalo da bude završen najkasnije do 15-og septembra, jer je od tada Toplana zauzeta pripremnim aktivnostima za novu grejnu sezonu. Nakon podnošenja prijave, u roku od osam dana, Toplana će pismenim putem odgovoriti potrošaču, gde će ga obavestiti o daljim koracima. U svakom slučaju, potrošač mora da dostavi tehnički elaborat o verifikaciji ispunjenosti uslova za otkaz korišćenja toplotne energije sa sistema subotičke Toplane, koji će sastaviti i overiti kompetentni inženjer. Troškove izrade elborata snosi potrošač.

- Elaborat ima dva važna zadatka. Jedan je da odredi način i tehnologiju isključivanja, a drugi je da utvrdi koliko posle isključenja određeni stan može preuzeti toplotne energije iz sistema daljinskog grejanja, kao u slučaju kad cevi, koje su deo zajedničke instalacije, prolaze kroz stan i ne mogu se izmestiti, zbog neometanog odvijanja isporuke toplotne energije ostalim korisnicima. Nakon ovakvog isključenja, Toplana i dalje naplaćuje elaboratom određenu količinu potrošnje, zato se ovo i smatra parcijalnim isključenjem. Naravno postoje i kompletna isključenja, u malom procentu, gde nakon isključenja ne postoji mogućnost preuzimanja toplotne energije, a što je slučaj kod individualnih stamebnih objekata (porodične kuće). U svim drugim slučajevima i nakon isključenja još uvek postoji mogućnost preuzimanja toplotne energije iz sistema daljinskog grejanja, čija količina se određuje elaboratom, a čije troškove mora i dalje da snosi korisnik koji se isključuje - objasnio je glavni inženjer naglašavajući da Toplana nema nikakve finansijske koristi od isključivanja korisnika sa sistema, i da je ova stroga procedura naplaćivanja isključivo u interesu preostalih korisnika, kako im se ne bi povećali računi za grejanje usled isključenja drugog korisnika.

Po dostavi elaborata u Toplanu i dobijanja saglasnosti, dolazi i do fizičkog isključivanja. Ukoliko se radi o stanu u kolektivnoj stambenoj zgradi, potrebno je pozvati majstora za grejanje, koji postojeću radijatorsku instalaciju odvaja sa razvodne cevne mreže putem zavarivanja. Svi troškovi na ovim zahvatima padaju na teret potrošača. Nakon ovih zahvata Toplana verifikuje novonastalo stanje i sa istim danom evidentira promenu statusa korisnika.

U dvadeset posto slučajeva ne dolazi do isključenja jer potrošači iz nekog razloga odustanu. Ove godine smo primili oko pedeset zahteva, a razlog je uglavnom besparica, pa ljudi sa malim primanjima pokušavaju da nađu jeftinije rešenje. Najviše zahteva za isključenje dobijamo za individualne porodične kuće, jer se radi o velikim grejanim površinama, koje direktno utiču na fiksni deo troškova daljinskog grejanja.

Prema Odluci Vlade Srbije naplata troškova daljinskog grejanja vrši se na osnovu dvotarifnog obračunskog sistema, koji se zasniva na varijabilnom delu koji isključivo zavisi od potrošnje, i od fiksnog dela koji zavisi od veličine grejane površine. Po istom principu računamo naknadu po kvadratnom metru za stan ili porodičnu kuću, a velike grejane površine za posledicu imaju i veće račune. Iako će i ove godine biti isključenja, Toplana u Subotici dočekuje grejnu sezonu sa deset hiljada klijenata, a ta cifra se neće smanjivati na početku sezone, jer se nove zgrade priključuju na sistem daljinskog grejanja.

Oni koji žele da se isključe sa sistema daljinskog grejanja, moraju da plate za elaborat, po grubim procenama između 6500 i 7000 dinara  i da snose troškove demontaže grejnih tela, koji iznose 10-15 evra po komadu. Takođe, tu su i troškovi Toplane u visini od oko 2000 dinara, koji obuhvataju pražnjenje instalacije i verifikaciju novonastalog stanja.

Atila Abraham je dodao da, iako svako odlučuje o tome da li želi sistem daljinskog grejanja ili ne, ovo je i dalje najkonforniji vid grejanja, gde potrošači imaju najmanje obaveza u pogledu korišćenja i održavanja instalacija. Većina potrošača treba samo da obezbedi funkcionalnost rada radijatorskih ventila i upotrebu istih, što je od suštinskog značaja za efikasno korišćenje energije.