2024. április 23., kedd

Da li je Nutela ili nije Nutela?

O dvojnom kvalitetu proizvoda na evropskom tržištu

Marka nekog nemačkog proizvoda, kao i pakovanje može da bude identično sa mađarskim, ali njegov kvalitet se razlikuje, na istoku je lošiji u odnosu na zapad. Ovo su ustanovali prilikom ispitivanja proizvoda u Slovačkoj, Češkoj, Mađarskoj.

Na preliminarnoj sednici u Strazburu prošle nedelje su izglasali velikom većinom, predstavnici Evropskog Parlamenta, izveštaj o dvostrukom kvalitetu proizvoda.

Svi smo bili u prilici da, nadajući se boljem kvalitetu, platimo veću cenu i kupimo neki proizvod, misleći da smo za veću cenu dobili bolji kvalitet. Ni pomislili nismo da ona Nutela koju skinemo sa polica u našim trgovinama, ne samo u kvalitetu, već se i u ceni umnogome razlikuje od one Nutele koju nam naši rođaci donesu iz Nemačke. Ukratko, dobijemo lošiji kvalitet a više plaćamo. O tome je EP raspravljao na preliminarnoj sednici prošle nedelje. Prema najnovijim istraživanjima Češka, Hrvatska, Slovačka, Rumunija, Poljska, Mađarska i Baltičke zemlje dobiju robu lošijeg kvaliteta u odnosu na zapadne zemlje. Primera radi, na zapadu neki proizvod sadrži puter, na istoku se to zameni za palmino ulje koje utiče i na kvalitet proizvoda i na zdravlje potrošača. Potrošač ni ne sumnja da proizvod sa naznačenim sadržajem sastojaka i identičnim nazivom nije istog kvaliteta u Zapadnoj i Istočnoj Evropi.

Postavilo se pitanje, da li dvojni kvlitet proizvoda povređuje pravo na zaštitu potrošača, s obzirom na činjenicu da bi tržište EU trebalo da bude jedinstveno.

,,Tema nije novijeg datuma, godinama se postavlja isto pitanje, ali zapadni političari to uzimaju za šalu. Tvrde da nema razlike između kvaliteta na zapadnoj i istočnoj pijaci, ali ipak ne žele kontrolore, koji bi ispitali sastav Nutele? Odatle potiče i naziv Nutela kontrola. Ipak provera kvaliteta u više zemalja je pokazala značajnu razliku u sastavu i kvalitetu istih proizvoda. To povređuje principe jedinstvenog tržišta EU. Svaki potrošač ima pravo da kupuje isti proizvod pod istim imenom i istog kvaliteta“- rekao je Andor Deli, predstavnik u Evropskom Parlamentu.

,,Savez potrošača Slovačke je pripremio studije 2011. na kojima je ustanovljeno da se šest markiranih proizvoda razlikuju i po kvalitetu i po ceni na zapadnom i na istočnom tržištu u okviru EU. Zatim je 2015. u Pragu Fakultet Hemijskih Nauka izvršio ispitivanje i upoređivanje proizvoda. Tada su analizirali 24 proizvoda sa tržišta Češke i Nemačke, i ustanovili značajne razlike u trećini uzoraka proizvoda. Proizvođači se često pozivaju na to da se u datoj državi prilagođavaju ukusima potrošača, zbog toga imaju različite recepte. Na tu dvojnost je ukazao izveštaj EP, i da očekuje od Evropskog Komiteta da se bavi ovim pitanjem“- dodao je Andor Deli.

Norbert Erdeš, predstavnik EP iz Mađarske se takođe zauzeo za ovo pitanje. Političar je dao osam predloga izmene, od kojih je EP podržao sedam. Smatraće se obmanom ako proizvođač pusti u prodaju isti proizvod u istoj ambalaži a različitog kvaliteta na zapadno i istočno tržište. Cilj Norberta Erdeša je bio i da se proveravaju i proizvodi koji imaju zbunjujuće sličnu ambalažu, ali taj predlog nisu usvojili.

,,Mislim da ne samo proizvodi iste marke, već i oni proizvodi koji imaju sličnu ambalažu mogu da zbune i obmane potrošače. Na primer slične boje, šare i nazivi proizvoda zbune potrošače i misle da su kupili neki drugi proizvod, a u stvari nisu“-rekao je Erdeš.

Iako je na dnevnom redu EP već i ranije bila ova tema, i dalje se ne zna kada će na tržište istočne Evrope dospeti Coca-Cola sa smanjenom količinom šećera ili kad će umesto štetnog palminog ulja u proizvode staviti puter u određene proizvode. U svakom slučaju, daje nadu to što je EP prepoznao problem i priznao ga, i spreman je da nešto učini da ova podeljenost u kvalitetu proizvoda više ne karakteriše jedinstveno evropsko tržište.