2024. április 19., péntek

Pet milijardi evra za razvoj infrastrukture

Projekti su glavni prioritet u Vojvodini - Mnogobrojni putevi čekaju renoviranje

Postoje mnogobrojni projekti širom zemlje, čija je izgradnja počela, međutim oni još čekaju na završetak. Politika i građanstvo se nikada neće složiti oko ovog pitanja: ljude ne zanima administraciona pozadina neke ideje, oni žele odmah da koriste novoizdrađene puteve, zgrade ili druge „proizvode“ infrastrukture.

Kern Imre (Ótos András felvétele)

Kern Imre (Ótos András felvétele)

U Srbiji više ne umeju da shvate staru izreku „za dobar posao je potrebno vreme“, jer nemamo iskustva u procenjivanju količine posla i potrebnog vremena da se taj posao i uradi. Uprkos tome, razgovarali smo da Imre Kernom, državnim sekretarom u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, koji je reako da mnoge ideje u 2017.godini dolaze do faze realizacije, i nema razloga za njihovu promenu.

Koliko novca je potrebno za izvršenje infrastrukturnih planova za ovu godinu?
Trenutno, oko pet milijardi evra je potrebno za ovogodišnje infrastrukturne planove. Naravno, to je iznos za radove na celoj teritoriji Srbije. U pitanju je ogromna oprema, mnogo projekata.

Da li će biti više investicija nego prošle godine?
Naš primarni cilj je da se završe južni I istočni delovi Koridora 10 prema Bugarskoj i Makedoniji. Mora se pripremiti i za autoput između Čačka i Obrenovca.

Koji će još biti ključni radovi u oblasti putne mreže?
Postoje planovi čiju realizaciju će finansirati Svetska banka. Reč je o ukupno 1100 kilometara glavnih i sporednih deonica puta. Posebnu pažnju u našem slučaju ima desna strana autoputa u pravcu od Novog Sada ka Beogradu, koja još nije obnovljena, kao i rekonstrukcija četiri kilometra puta na deonici između Žablja i Zrenjanina, i obnova puta između Srbobrana i Sombora. Radovi na putu Žabalj-Zrenjanin mogu da počnu na proleće. Deo puta između Sombora i Srbobrana će biti ove godine gotov, a drugi deo iduće godine. Ozbiljni razgovori su vođeni sa Mađarskom vladom u vezi IPA prekograničnog projekta da se renovira 12 kilometara puta na potezu između Sombora, Bezdana i Santova. Planiramo da započnemo renoviranje puta između Subotice i Sente. Planiramo i da izgradimo tri kilometara puta koji će povezati Mali Iđoš sa autoputem. Ovo je deo velikog projekta koji se nadamo da će se završiti u narednih deset godina. Takođe, ne treba zaboraviti ni stari put E5 između Topole i Feketića. U toku su građevinski radovi na obilaznici oko Beograda, kao i na autoputu između Surčina i Obrenovca, što je deo Koridora 11. Prioritet je projekat vezan za Frušku goru. Za duge redove teretnih vozila i automobila sa obe strane planine jedino rešenje je tunel. Projektna dokumentacija će uskoro biti spremna. 


Šta je sa takozvanim Y krakom kod Subotice?
Početkom aprila se planira završetak jednog kilometra dela autoputa, do kraja januara će biti spreman materijal, dokumentacija za tender za deo puta od 5,5 kilometara između Topole i Sombora. Nadam se da će radovi početi u aprilu. Za ove radove je potrebno izdvojiti 300 miliona dinara iz budžeta. Ako za ovu godinu ne bude više projekata, biće omogućeno preusmeravanje i više novca za ove deonice. Budžet za navedene projekte je za naredne tri godine, a on sadrži i završetak Y kraka. Naredne godine treba da bude gotov deo puta između Bikova i Topole kao i deo puta između Sombora i graničnog prelaza Kelebija.

Predviđeno je otvaranje novih graničnih prelaza. Koji će kada biti otvoren?
O ovoj temi je bilo reči u Nišu na Mađarsko-Srpskom međuvladinom samitu. Ove i naredne godine biće otvorena 2 prelaza. Jedan prelaz je odabran jer je najkraći put između Sombora i Baje. Drugi prelaz je bitan jer je na tromeđi i neće biti odsečen od sveta. Na oba prelaza bi se radilo kao i na ostalim, na jednom mestu je provera pasoša a na drugom je carinska kontrola.

Kako napreduju radovi kod nekadašnjeg Žeželjevog mosta?
Radovi na srednjem stubu mosta su napredovali, iako je preošle godine šest meseci bio obustavljen rad zbog visokog vodostaja. Treba da se spremimo za novembar. Sastavljanje delova se očekuje za maj-jun.
Mnogi Novosađani će moći da uživaju i da se dive ovom događaju.

U planu su renoviranja zgrada institucija kulture i medija.
Mislim da je važno reći da je za Narodno pozorište u Subotici ove godine izdvojeno više novca nego preošle godine. Na inicijativu Saveza Vovođanskih Mađara, usvojen je predlog za izmenu budžeta, kojim je predviđeno 111 miliona dinara za radove u pozorištu. Velka investicija će biti izgradnja RTV Vojvodine, na mestu stare bombardovane zgrade. To će biti dugotrajan proces, jer prvo moraju da se uklone ostaci stare zgrade pa tek onda početi sa izgradnjom nove.

Kako pripadamo medijskoj kući, sedište lista „Magyar Szo“ u Novom Sadu takođe očekuje obnovu.
Drago mi je da smo se nakon višegodišnjih pregovora složili da Mađarska vlada finansira potreban meterijal potreban Forumu. Radovi na fasadi i krovu će biti prvi. Na ovu temu sam mogao da dam savete kako da pokrenete proces, koji je najkraći i najjeftiniji put. Tu zgradu treba spasiti. Krajem pedesetih godina je kuća dobila građevinsku dozvolu.